Seminarer og arrangementer

Flyktninger med traumeerfaringer i undervisning og behandling

15. mai inviterer NKVTS til halvdagsseminar om flyktninger. Hør hvordan traumer påvirker læring. Få innsikt fra 15 års behandlingsstudier av traumatiserte flyktninger i Danmark. Også to norske studier presenteres; en behandlingsstudie og en studie av Syriske flyktninger i Norge.

Gratis deltagelse, fysisk og digitalt. Påmelding nederst på siden.

Seminaret har to deler:

Del 1 handler om læring, og om å være ny i Norge.

  • Hvordan opplever flyktninger at traumer påvirker deres læring?
  • Er det andre forhold som er viktige for deres læring?
  • Hvordan er det å være ny i Norge?
  • Hvordan er flyktningers vei inn til helsetjenester og andre offentlige tjenester de er i behov av?

Denne delen er relevant for alle som arbeider med undervisning, integrering og inkludering.

Del 2 presenterer funn fra 15 års forskning på behandling av traumatiserte flyktninger i Danmark og Norge. Sentrale spørsmål som vil belyses inkluderer:

  • Hvordan går det i årene etter endt behandling?
  • Når kommer flyktninger i kontakt med spesialisthelsetjenesten?
  • Hvilket utbytte får de av behandlingen og får alle utbytte?
  • Hva er virksomt?

Denne delen er relevant for ansatte i DPS-er og andre som gir eller er ansvarlig for psykiske helsetjenester til flyktninger.

Du kan delta på én eller begge delene av seminaret.

Program

Registrering og lett servering fra kl 8.30

  • Kl 9.00 Del 1: Opplevelse som flyktning i Norge, traumer, postmigrasjonsstress og læring
    • ‘Han var den viktigste’: Fastlegens betydning for syriske flyktningers tilgang til offentlig tjenester, ved Ayan Bashir Sheikh-Mohamed, stipenditat ved NKVTS
    • “Jeg prøvde – prøvde å høre på læreren”: Hvordan traumer og livsbelastninger påvirker læring, ved Janita Flem Tomren, stipendiat ved NKVTS
  • Pause
  • Kl 10.30 Del to: Behandling av traumatiserte flyktninger
    • Oppfølgingsstudie gjennom 10 år av traumatiserte flyktninger som hadde gått i behandling: Hvordan gikk det?, ved Marianne Opaas, forsker ved NKVTS
    • 15 år af klinisk forskning med traumatiserede flygtninge – hvad har vi lært?, ved Jessica Carlsson Lohman, Forskningsleder ved Kompetence Center for Transkulturel Psykiatri (CTP), Danmark
    • 12.00 Avslutning

Medvirkende


Ayan Bashir Sheikh-Mohamed,

Lege og doktorgradsstipendiat i et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Bergen og NKVTS som undersøker helse og livskvalitet blant syriske flyktninger i Norge.

Anbefalt lesestoff:

2.Q. Workshop: Difficult to reach – populations: How to recruit for qualitative and/or quantitative studies? | European Journal of Public Health | Oxford Academic

Janita Flem Tomren,

doktorgradsstipendiat (offentlig PhD) i et samarbeid mellom Ålesund kommune/Ålesund voksenopplæring, NKVTS, og Psykologisk institutt (UiO). Janita er lektor ved Ålesund voksenopplæring og holder kurs i «Livsmestring i et nytt land; migrasjon, helse og mangfold», samt i foreldreveiledning (ICDP) for deltakere i introduksjonsprogrammet.

Anbefalt lesestoff:

Full article: Adult refugees’ perspectives on the impact of trauma and post-migration hardships on learning

Jessica Carlsson Lohmann,

Overlæge, ph.d., Forskningsleder ved Kompetence Center for Transkulturel Psykiatri (CTP) i Danmark, Forskningslektor Københavns Universitet og Center for offentlig-privat innovation (CO-PI) på Centre for Culture and the Mind, Københavns Universitet.

Tid

Torsdag 15. mai kl 9.00 – 12.00

Sted

Gullhaugveien 1-3, Nydalen, Oslo. Nkvts holder til i femte etasje. Seminaret kan også følges digitalt.

Har du spørsmål?

Flyktninger med traumeerfaringer i undervisning og behandling
Kontakt Runhild Grønlie
Senior kommunikasjonsrådgiver
Mobil: 92246404

Påmelding

    Omlag hver tredje uke sender vi ut informasjon om ny forskning, kurs og arrangementer.