Flyktninger med traumeerfaringer i undervisning og behandling
15. mai inviterer NKVTS til halvdagsseminar om flyktninger. Hør hvordan traumer påvirker læring. Få innsikt fra 15 års behandlingsstudier av traumatiserte flyktninger i Danmark. Også to norske studier presenteres; en behandlingsstudie og en studie av Syriske flyktninger i Norge.
Gratis deltagelse, fysisk og digitalt. Påmelding nederst på siden.
Seminaret har to deler:
Del 1 handler om læring, og om å være ny i Norge.
- Hvordan opplever flyktninger at traumer påvirker deres læring?
- Er det andre forhold som er viktige for deres læring?
- Hvordan er det å være ny i Norge?
- Hvordan er flyktningers vei inn til helsetjenester og andre offentlige tjenester de er i behov av?
Denne delen er relevant for alle som arbeider med undervisning, integrering og inkludering.
Del 2 presenterer funn fra 15 års forskning på behandling av traumatiserte flyktninger i Danmark og Norge. Sentrale spørsmål som vil belyses inkluderer:
- Hvordan går det i årene etter endt behandling?
- Når kommer flyktninger i kontakt med spesialisthelsetjenesten?
- Hvilket utbytte får de av behandlingen og får alle utbytte?
- Hva er virksomt?
Denne delen er relevant for ansatte i DPS-er og andre som gir eller er ansvarlig for psykiske helsetjenester til flyktninger.
Du kan delta på én eller begge delene av seminaret.
Program
Registrering og lett servering fra kl 8.30
- Kl 9.00 Del 1: Opplevelse som flyktning i Norge, traumer, postmigrasjonsstress og læring
- ‘Han var den viktigste’: Fastlegens betydning for syriske flyktningers tilgang til offentlig tjenester, ved Ayan Bashir Sheikh-Mohamed, stipenditat ved NKVTS
- “Jeg prøvde – prøvde å høre på læreren”: Hvordan traumer og livsbelastninger påvirker læring, ved Janita Flem Tomren, stipendiat ved NKVTS
- Pause
- Kl 10.30 Del to: Behandling av traumatiserte flyktninger
- Oppfølgingsstudie gjennom 10 år av traumatiserte flyktninger som hadde gått i behandling: Hvordan gikk det?, ved Marianne Opaas, forsker ved NKVTS
- 15 år af klinisk forskning med traumatiserede flygtninge – hvad har vi lært?, ved Jessica Carlsson Lohman, Forskningsleder ved Kompetence Center for Transkulturel Psykiatri (CTP), Danmark
- 12.00 Avslutning
Medvirkende

Lege og doktorgradsstipendiat i et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Bergen og NKVTS som undersøker helse og livskvalitet blant syriske flyktninger i Norge.
Anbefalt lesestoff:
Janita Flem Tomren,
doktorgradsstipendiat (offentlig PhD) i et samarbeid mellom Ålesund kommune/Ålesund voksenopplæring, NKVTS, og Psykologisk institutt (UiO). Janita er lektor ved Ålesund voksenopplæring og holder kurs i «Livsmestring i et nytt land; migrasjon, helse og mangfold», samt i foreldreveiledning (ICDP) for deltakere i introduksjonsprogrammet.
Anbefalt lesestoff:


Marianne Opaas,
PhD, forsker ved NKVTS på området traumer og tvungen migrasjon, spesialist i klinisk psykologi og i samfunnspsykologi, og har en deltids klinisk psykologpraksis.
Anbefalt lesestoff:
Jessica Carlsson Lohmann,
Overlæge, ph.d., Forskningsleder ved Kompetence Center for Transkulturel Psykiatri (CTP) i Danmark, Forskningslektor Københavns Universitet og Center for offentlig-privat innovation (CO-PI) på Centre for Culture and the Mind, Københavns Universitet.

Tid
Torsdag 15. mai kl 9.00 – 12.00
Sted
Gullhaugveien 1-3, Nydalen, Oslo. Nkvts holder til i femte etasje. Seminaret kan også følges digitalt.
Har du spørsmål?
